Bijt een bidsprinkhaan?

Ik zag net een filmpje waarin mensen een grote bidsprinkhaan niet met hun handen durven op te pakken. Zo'n beestje heeft best sterke kaken denk ik, maar zou hij bijten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
14.4K

Het beste antwoord

Nee.
Bidsprinkhanen zijn eigenlijk geen sprinkhanen, ze kunnen niet eens springen. Ze zijn familie van de kakkerlak. Het zijn de enige insecten die hun kop kunnen draaien om achter zich te kijken. Ze zijn vleeseters en eten alles wat ze aankunnen. Meestal zijn dat andere insecten, en soms kikkers of hagedissen. Meestal wordt eerst de kop van de prooi afgeknaagd, zodat deze niet meer tegenstribbelt of de bidsprinkhaan kan bijten. Omdat ze alles vangen wat beweegt komt het wel eens voor dat ze elkaar opeten.
Als een bidsprinkhaan wordt bedreigd dan zal die proberen weg te vliegen of te hupsen, of met de grijppoten 'slaan'. Sommige soorten hebben felgekleurde vleugels die plotseling opengeslagen worden om de vijand te laten schrikken. Soms zitten daar vlekken op die op ogen lijken, zoals vlinders dat ook kunnen hebben.
Maar bijten doen ze niet.
De bidsprinkhaan is voor een mens ongevaarlijk. De stekels op de poten worden gebruikt om een prooi vast te houden, en niet om te prikken. De kaken zijn te klein om een mens te verwonden.
Amadea